Prekariat: model muru
obiekt, 2015
materiał: ceramika, drewno, szkło
rozmiar: 46 × 46 × 30 cm
foto: Marek Lalko
„Wykonany z ceramiki, drewna i szkła obiekt pokazany został w ramach wystawy „Zakład” Zakładu Multimediów Instytutu Sztuk Wizualnych Wydziału Artystycznego UZ w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej. Mikroskalowy model muru czterokątnego pozostał otwarty z jednej strony i zwieńczony ostrymi kawałkami szkła. Do wykonania szklanego zwieńczenia Kubiak posłużyła się elementem rzeczywistego muru, który wybudowany jest przy zielonogórskiej fabryce firmy Lumel. Pracę tę można odczytywać jako dyskursywny model prekariakiej kondycji. Rekonstruując starą metodę ochrony przed złodziejami, ale też przed nisko opłacanymi pracownikami, którzy niekiedy rozkradają majątek firmy, erozyjny model muru otwiera się na odczytania związane ze zjawiskiem gettoizacji, jaką bardzo często pociąga za sobą funkcjonowanie w systemie prekariackim. Trudno nie przekładać ukazywanej przez artystkę sytuacji na świat sztuki. Model kojarzy się ze społecznym zamknięciem, do jakiego prowadzi ubóstwo, oczekiwaniem na wypłatę w niepewności jutra, brakiem poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji związanych z kwestiami mieszkaniowymi, a wręcz pożeraniem przez stany niepokoju i odczucia niemożliwości zmiany własnego położenia. Mur Kubiak to przemocowa ceglana linia jednocześnie oddzielająca i inkorporująca cały inwentarz symptomów towarzyszących brakowi społecznych regulacji tzw. pracowników sztuki. Za tym murem bezskutecznie szuka schronienia szara naukowa strefa kobiet-artystek. (...)”
fragment tekstu Eweliny Jarosz „CZEKAJĄC NA GODOTA… O sytuacji absolwentek uczelni artystycznych w Polsce."; opublikowano w: „Wracając do żródeł”, wyd. galeria Arsenał i UAP Poznań, 2015
Prekariat: model muru
obiekt, 2015
materiał: ceramika, drewno, szkło
rozmiar: 46 × 46 × 30 cm
foto: Marek Lalko
„Wykonany z ceramiki, drewna i szkła obiekt pokazany został w ramach wystawy „Zakład” Zakładu Multimediów Instytutu Sztuk Wizualnych Wydziału Artystycznego UZ w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej. Mikroskalowy model muru czterokątnego pozostał otwarty z jednej strony i zwieńczony ostrymi kawałkami szkła. Do wykonania szklanego zwieńczenia Kubiak posłużyła się elementem rzeczywistego muru, który wybudowany jest przy zielonogórskiej fabryce firmy Lumel. Pracę tę można odczytywać jako dyskursywny model prekariakiej kondycji. Rekonstruując starą metodę ochrony przed złodziejami, ale też przed nisko opłacanymi pracownikami, którzy niekiedy rozkradają majątek firmy, erozyjny model muru otwiera się na odczytania związane ze zjawiskiem gettoizacji, jaką bardzo często pociąga za sobą funkcjonowanie w systemie prekariackim. Trudno nie przekładać ukazywanej przez artystkę sytuacji na świat sztuki. Model kojarzy się ze społecznym zamknięciem, do jakiego prowadzi ubóstwo, oczekiwaniem na wypłatę w niepewności jutra, brakiem poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji związanych z kwestiami mieszkaniowymi, a wręcz pożeraniem przez stany niepokoju i odczucia niemożliwości zmiany własnego położenia. Mur Kubiak to przemocowa ceglana linia jednocześnie oddzielająca i inkorporująca cały inwentarz symptomów towarzyszących brakowi społecznych regulacji tzw. pracowników sztuki. Za tym murem bezskutecznie szuka schronienia szara naukowa strefa kobiet-artystek. (...)”
fragment tekstu Eweliny Jarosz „CZEKAJĄC NA GODOTA… O sytuacji absolwentek uczelni artystycznych w Polsce."; opublikowano w: „Wracając do żródeł”, wyd. galeria Arsenał i UAP Poznań, 2015
© Aleksandra Kubiak 2024
hey@aleksandrakubiak.com
Design & Development