Trzy Czte Ry! Performance!
Tekst opublikowany w katalogu „Trzy Czte Ry! Performance!”, pod redakcją Aleksandry Kubiak
zobacz:
Trzy Czte Ry! Performance!
Mam przyjemność zaprosić Państwa do zapoznania się z publikacją podsumowującą cykl „Trzy Czte Ry! Performance!” w ramach którego w zielonogórskiej galerii BWA odbyło się dwanaście performansów, dwa wykłady oraz pokaz filmów. W 2015 roku galeria BWA obchodziła swoje 50. urodziny. Prawie równolegle do tej rocznicy ukazały się dwie publikacje, opisujące istotne dla galerii i miasta cykle wystaw, sympozjów, spotkań artystów, krytyków i teoretyków sztuki – „Złote Grono” i „Biennale Sztuki Nowej”.[1] Obie imprezy w konstrukcji programów wspomagały się, zapraszając do współpracy autorskie galerie, profesorów i ich akademickie pracownie, a także krytyków, którzy proponowali artystów czy interesujące ich problemy teoretyczne. Takie modelowanie programu zapewniało spotkaniom „świeżość”, dynamikę, a także pozwoliło włączyć do dyskusji peryferia, czy po prostu prowincje sztuki.
Planując cykl „Trzy Czte Ry! Performance!” postanowiłam odnieść się do ww. zasad. Do współpracy zaprosiłam ośrodki akademickie z Poznania, Wrocławia, Warszawy, Torunia, Łodzi, Szczecina.[2] Zaproszenie zostało skierowane do wykładowców, którzy w programach swoich pracowni uwzględniają działania performatywne, a także do kuratorów z Lublina, Warszawy oraz Piotrkowa Trybunalskiego, propagujących ten rodzaj sztuki.
Każdy z zaproszonych do współpracy gości mógł zaproponować nazwisko artysty/ki, studenta/ki zajmujących się performansem. Propozycje zaproszonych do współpracy gości zbudowały program naszych działań. Obejrzeliśmy performansy Mai Ziarkowskiej, Przemysława Branasa, Adama Gruby, Szymona Kuli, Justyny Łoś, Norberta Delmana, Agaty Polny, Zuzanny Czajkowskiej, Dariusza Kocińskiego, Michała Fryca, Małgorzaty Michałowskiej oraz Grupy Restauracja Europa (Gordian Piec, Piotr Gajda, Mariusz Marchlewicz).
W cyklu „Trzy Czte Ry! Performance!” zaprezentowane zostały również dwa wykłady Joanny Zielińskiej pt.: „Teatr w muzeum. O współczesnych strategiach performatywnych” oraz dr Jakuba Dąbrowskiego „Prawo autorskie i performans”. Uczestniczyliśmy w pokazie filmów „America Is Not Ready For This” oraz „Książę” autorstwa Karola Radziszewskiego (opisy wymienionych dzieł znajdziecie Państwo w publikacji).
Wystąpienia artystów z założenia miały odbywać się wobec ekspozycji czasowych prezentowanych w galerii BWA. Dlatego też dla potrzeb projektu zaproponowałam wybudowanie sceny, która składała się z ośmiu modułów, była więc wystarczająco mobilna, aby za jej pomocą „negocjować”miejsce dla performansu wobec równolegle odbywającej się wystawy. Scena była również niewygodnym, zagracającym przestrzeń obiektem, który– jak podejrzewałam – może być tak samo pomocny, jak i niepotrzebny. Zasada nominacji oraz scena były również podpowiedzią dla artystów. W ramach cyklu nikt jednak nie odniósł się do historii galerii BWA, „Złotego Grona” i „Biennale Sztuki Nowej”, które bogate były w działania performatywne. Scena stawiała bazowe pytanie o potrzebę podziału przestrzeni na akcyjną dla artysty i oddzielną dla widza. Odnosiła się również do zapożyczeń w performansie z innych dziedzin sztuki – teatru, muzyki czy tańca. W kilku działaniach została interesująco wykorzystana. Nikt jednak nie postąpił z nią radykalnie. W publikacji znajdą Państwo opisy wszystkich performansów, których autorem jest dra Łukasz Musielak. Relacje zostały opatrzone wstępem o historii gatunku oraz krótkim odniesieniem do działań[4] Grupy Sędzia Główny i do mojej indywidualnej praktyki. Artyści występujący w cyklu zostali przedstawieni w krótkich notach biograficznych, przy każdym nazwisku artysty widnieje również nota o nominujących.
Kolejnym prezentowanym w publikacji opracowaniem jest tekst profesora ArturaTajbera, który dzieli się doświadczeniami pracy pedagoga i artysty oraz opisuje powstanie pierwszej w Polsce Pracowni Sztuki Performance w strukturze Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Przedstawia on opis zmagań ze strukturą akademii oraz instancjami decydującymi o powołaniu kierunku i pracowni oraz szczegółowy harmonogram ćwiczeń przewidzianych dla studentów.[5]
Joanna Zielińska w tekście „Wystawa jako zdarzenie performatywne” zwraca uwagę na przemianę, która dokonała się w sztuce efemerycznej, za jaką performans przez lata był uważany. Odnosi się m.in. do współczesnych praktyk gromadzenia, kolekcjonowania, odtwarzania performansu, rozwija termin post-performance, opisuje zjawisko performansu w kontekście wystawy.
Autorką ostatniego opracowania jest Olga Schiller, prawniczka. W „Od dzieła do utworu. O prawach autorskich artysty” prowadzi nas przez zawiłości swojej dziedziny, która – wykorzystana przez artystów – może stać się podstawą ich zabezpieczenia. Olga Schiller kładzie nacisk na wyjaśnienie podstawowego terminu prawa autorskiego, jakim jest utwór. Wyjaśnia problem, z jakim się stykamy, pytając prawnika o dzieło sztuki, a także podaje przykłady orzeczeń sądów ważne z punktu widzenia artysty.
„Trzy Czte Ry!” zawarte w tytule cyklu to hasło, które wypowiadamy przed skokiem, przed wypowiedzeniem ważnej lub trudnej deklaracji lub przeciwnie – przed zrobieniem czegoś nieodpowiedzialnego. To hasło – klucz wywołujące działanie. Skojarzyło mi się z performansem, a konkretnie z chwilą przed rozpoczęciem działania.
Dziękuję wykładowcom, artystom, kuratorom za to, że wzięli udział w zaproponowanej sytuacji. Gościom specjalnym projektu, autorom tekstów, Państwu za chęć bycia, oglądania i uczestniczenia. Współpracownikom, w szczególności Feliksowi Marciniakowi, który zadbał o stronę graficzną wydarzeń i publikacji, ekipie, która dokumentowała wszystkie działania, a także tym, którzy przyczynili się do opracowania niniejszej pozycji. Projekt nie odbyłby się bez uporu i determinacji dyrektora galerii BWA Wojtka Kozłowskiego oraz Karoliny Spiak i Marcina Kubiaka, jego niezastąpionych współpracowników.
[1] Przestrzeń Społeczna. Historie Mówione Złotego Grona i Biennale Sztuki Nowej, pod red. Piotra Słodkowskiego, Fundacja Salony, Zielona Góra, 2014
[2] Konrad Schiller, Awangarda na Dzikim Zachodzie. O Wystawach i Sympozjach Złotego Grona w Zielonej Górze, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy i BWA Zielona Góra, Warszawa 2015
[3] Wymieniam tylko te, które odpowiedziały na zaproszenie.
[4] j. w.
[5] Grupa Sędzia Główny (Aleksandra Kubiak, Karolina Wiktor) zajmowała się sztuką performance, działała od 2001 do 2013 roku. Dodam, że pracownia profesora Artura Tajbera dostała zaproszenie do wytypowania artysty/artystki do naszego cyklu, jednak na nie nie odpowiedziała.
Trzy Czte Ry! Performance!
Tekst opublikowany w katalogu „Trzy Czte Ry! Performance!”, pod redakcją Aleksandry Kubiak
zobacz:
Trzy Czte Ry! Performance!
Mam przyjemność zaprosić Państwa do zapoznania się z publikacją podsumowującą cykl „Trzy Czte Ry! Performance!” w ramach którego w zielonogórskiej galerii BWA odbyło się dwanaście performansów, dwa wykłady oraz pokaz filmów. W 2015 roku galeria BWA obchodziła swoje 50. urodziny. Prawie równolegle do tej rocznicy ukazały się dwie publikacje, opisujące istotne dla galerii i miasta cykle wystaw, sympozjów, spotkań artystów, krytyków i teoretyków sztuki – „Złote Grono” i „Biennale Sztuki Nowej”.[1] Obie imprezy w konstrukcji programów wspomagały się, zapraszając do współpracy autorskie galerie, profesorów i ich akademickie pracownie, a także krytyków, którzy proponowali artystów czy interesujące ich problemy teoretyczne. Takie modelowanie programu zapewniało spotkaniom „świeżość”, dynamikę, a także pozwoliło włączyć do dyskusji peryferia, czy po prostu prowincje sztuki.
Planując cykl „Trzy Czte Ry! Performance!” postanowiłam odnieść się do ww. zasad. Do współpracy zaprosiłam ośrodki akademickie z Poznania, Wrocławia, Warszawy, Torunia, Łodzi, Szczecina.[2] Zaproszenie zostało skierowane do wykładowców, którzy w programach swoich pracowni uwzględniają działania performatywne, a także do kuratorów z Lublina, Warszawy oraz Piotrkowa Trybunalskiego, propagujących ten rodzaj sztuki.
Każdy z zaproszonych do współpracy gości mógł zaproponować nazwisko artysty/ki, studenta/ki zajmujących się performansem. Propozycje zaproszonych do współpracy gości zbudowały program naszych działań. Obejrzeliśmy performansy Mai Ziarkowskiej, Przemysława Branasa, Adama Gruby, Szymona Kuli, Justyny Łoś, Norberta Delmana, Agaty Polny, Zuzanny Czajkowskiej, Dariusza Kocińskiego, Michała Fryca, Małgorzaty Michałowskiej oraz Grupy Restauracja Europa (Gordian Piec, Piotr Gajda, Mariusz Marchlewicz).
W cyklu „Trzy Czte Ry! Performance!” zaprezentowane zostały również dwa wykłady Joanny Zielińskiej pt.: „Teatr w muzeum. O współczesnych strategiach performatywnych” oraz dr Jakuba Dąbrowskiego „Prawo autorskie i performans”. Uczestniczyliśmy w pokazie filmów „America Is Not Ready For This” oraz „Książę” autorstwa Karola Radziszewskiego (opisy wymienionych dzieł znajdziecie Państwo w publikacji).
Wystąpienia artystów z założenia miały odbywać się wobec ekspozycji czasowych prezentowanych w galerii BWA. Dlatego też dla potrzeb projektu zaproponowałam wybudowanie sceny, która składała się z ośmiu modułów, była więc wystarczająco mobilna, aby za jej pomocą „negocjować”miejsce dla performansu wobec równolegle odbywającej się wystawy. Scena była również niewygodnym, zagracającym przestrzeń obiektem, który– jak podejrzewałam – może być tak samo pomocny, jak i niepotrzebny. Zasada nominacji oraz scena były również podpowiedzią dla artystów. W ramach cyklu nikt jednak nie odniósł się do historii galerii BWA, „Złotego Grona” i „Biennale Sztuki Nowej”, które bogate były w działania performatywne. Scena stawiała bazowe pytanie o potrzebę podziału przestrzeni na akcyjną dla artysty i oddzielną dla widza. Odnosiła się również do zapożyczeń w performansie z innych dziedzin sztuki – teatru, muzyki czy tańca. W kilku działaniach została interesująco wykorzystana. Nikt jednak nie postąpił z nią radykalnie. W publikacji znajdą Państwo opisy wszystkich performansów, których autorem jest dra Łukasz Musielak. Relacje zostały opatrzone wstępem o historii gatunku oraz krótkim odniesieniem do działań[4] Grupy Sędzia Główny i do mojej indywidualnej praktyki. Artyści występujący w cyklu zostali przedstawieni w krótkich notach biograficznych, przy każdym nazwisku artysty widnieje również nota o nominujących.
Kolejnym prezentowanym w publikacji opracowaniem jest tekst profesora ArturaTajbera, który dzieli się doświadczeniami pracy pedagoga i artysty oraz opisuje powstanie pierwszej w Polsce Pracowni Sztuki Performance w strukturze Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Przedstawia on opis zmagań ze strukturą akademii oraz instancjami decydującymi o powołaniu kierunku i pracowni oraz szczegółowy harmonogram ćwiczeń przewidzianych dla studentów.[5]
Joanna Zielińska w tekście „Wystawa jako zdarzenie performatywne” zwraca uwagę na przemianę, która dokonała się w sztuce efemerycznej, za jaką performans przez lata był uważany. Odnosi się m.in. do współczesnych praktyk gromadzenia, kolekcjonowania, odtwarzania performansu, rozwija termin post-performance, opisuje zjawisko performansu w kontekście wystawy.
Autorką ostatniego opracowania jest Olga Schiller, prawniczka. W „Od dzieła do utworu. O prawach autorskich artysty” prowadzi nas przez zawiłości swojej dziedziny, która – wykorzystana przez artystów – może stać się podstawą ich zabezpieczenia. Olga Schiller kładzie nacisk na wyjaśnienie podstawowego terminu prawa autorskiego, jakim jest utwór. Wyjaśnia problem, z jakim się stykamy, pytając prawnika o dzieło sztuki, a także podaje przykłady orzeczeń sądów ważne z punktu widzenia artysty.
„Trzy Czte Ry!” zawarte w tytule cyklu to hasło, które wypowiadamy przed skokiem, przed wypowiedzeniem ważnej lub trudnej deklaracji lub przeciwnie – przed zrobieniem czegoś nieodpowiedzialnego. To hasło – klucz wywołujące działanie. Skojarzyło mi się z performansem, a konkretnie z chwilą przed rozpoczęciem działania.
Dziękuję wykładowcom, artystom, kuratorom za to, że wzięli udział w zaproponowanej sytuacji. Gościom specjalnym projektu, autorom tekstów, Państwu za chęć bycia, oglądania i uczestniczenia. Współpracownikom, w szczególności Feliksowi Marciniakowi, który zadbał o stronę graficzną wydarzeń i publikacji, ekipie, która dokumentowała wszystkie działania, a także tym, którzy przyczynili się do opracowania niniejszej pozycji. Projekt nie odbyłby się bez uporu i determinacji dyrektora galerii BWA Wojtka Kozłowskiego oraz Karoliny Spiak i Marcina Kubiaka, jego niezastąpionych współpracowników.
[1] Przestrzeń Społeczna. Historie Mówione Złotego Grona i Biennale Sztuki Nowej, pod red. Piotra Słodkowskiego, Fundacja Salony, Zielona Góra, 2014
[2] Konrad Schiller, Awangarda na Dzikim Zachodzie. O Wystawach i Sympozjach Złotego Grona w Zielonej Górze, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy i BWA Zielona Góra, Warszawa 2015
[3] Wymieniam tylko te, które odpowiedziały na zaproszenie.
[4] j. w.
[5] Grupa Sędzia Główny (Aleksandra Kubiak, Karolina Wiktor) zajmowała się sztuką performance, działała od 2001 do 2013 roku. Dodam, że pracownia profesora Artura Tajbera dostała zaproszenie do wytypowania artysty/artystki do naszego cyklu, jednak na nie nie odpowiedziała.
↑
© Aleksandra Kubiak 2024
hey@aleksandrakubiak.com
Design & Development