Izotop
Tekst towarzyszył prezentacji pracy „O” na wystawie „Izotop” (Poznań 2018)
zobacz prace:
O
To był rok 2000, otwarcie wystawy końcoworocznej w Instytucie Sztuki i Kultury Plastycznej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Na pierwszym piętrze pracownia malarstwa Ryszarda Woźniaka. Idziemy do niej razem z Izą Gustowską i Antonim Zydroniem, by obejrzeć pracę, którą wykonałam odpowiadając na temat „Dotyk”. Byłam studentką pierwszego roku, Ryszard Woźniak pozwolił mi jednak na eksperyment. Na wystawie przedstawiłam rejestrację wideo procesu powstawania obrazu. Na duże malarskie płótno naszywałam fragmenty zwierzęcego mięsa.
Idę i umieram z przerażenia, bo nie wiem co powiedzą. Oczywiście też pękam z dumy, że w takim towarzystwie będę oglądać swoją pracę. Antoni Zydroń przystaje przed ekranem, pali fajkę i szuka odniesień w historii sztuki. Iza Gustowska pyta, dlaczego zdecydowałam się na taką realizację. Odpowiadam, że dość często dotykamy siebie, swojego ciała, ale obleczonego w skórę, chciałam poznać i pokazać, co jest pod nią. A wtedy Iza zadaje mi to ważne pytanie, które zawsze słyszę w głowie, kiedy mam wątpliwości do jakich granic w sztuce mogę się posunąć: „Dlaczego więc dotykasz tego mięsa przez gumowe rękawiczki?”.
Dokumentacja przedstawia performans, który wykonałam 19 stycznia 2001 roku w Galerii PWW w Zielonej Górze, jako ćwiczenie w pracowni rysunku Profesorki. Performans wzbudził wielkie zainteresowanie mediów, wywołał lokalny skandal. Byłam z nim przez to niezdrowo zrośnięta. Może dlatego jego dokumentację prezentuję dopiero teraz, po 17 latach, na wystawie „Izotop”.
Izotop
Tekst towarzyszył prezentacji pracy „O” na wystawie „Izotop” (Poznań 2018)
zobacz prace:
O
To był rok 2000, otwarcie wystawy końcoworocznej w Instytucie Sztuki i Kultury Plastycznej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Na pierwszym piętrze pracownia malarstwa Ryszarda Woźniaka. Idziemy do niej razem z Izą Gustowską i Antonim Zydroniem, by obejrzeć pracę, którą wykonałam odpowiadając na temat „Dotyk”. Byłam studentką pierwszego roku, Ryszard Woźniak pozwolił mi jednak na eksperyment. Na wystawie przedstawiłam rejestrację wideo procesu powstawania obrazu. Na duże malarskie płótno naszywałam fragmenty zwierzęcego mięsa.
Idę i umieram z przerażenia, bo nie wiem co powiedzą. Oczywiście też pękam z dumy, że w takim towarzystwie będę oglądać swoją pracę. Antoni Zydroń przystaje przed ekranem, pali fajkę i szuka odniesień w historii sztuki. Iza Gustowska pyta, dlaczego zdecydowałam się na taką realizację. Odpowiadam, że dość często dotykamy siebie, swojego ciała, ale obleczonego w skórę, chciałam poznać i pokazać, co jest pod nią. A wtedy Iza zadaje mi to ważne pytanie, które zawsze słyszę w głowie, kiedy mam wątpliwości do jakich granic w sztuce mogę się posunąć: „Dlaczego więc dotykasz tego mięsa przez gumowe rękawiczki?”.
Dokumentacja przedstawia performans, który wykonałam 19 stycznia 2001 roku w Galerii PWW w Zielonej Górze, jako ćwiczenie w pracowni rysunku Profesorki. Performans wzbudził wielkie zainteresowanie mediów, wywołał lokalny skandal. Byłam z nim przez to niezdrowo zrośnięta. Może dlatego jego dokumentację prezentuję dopiero teraz, po 17 latach, na wystawie „Izotop”.
↑
© Aleksandra Kubiak 2024
hey@aleksandrakubiak.com
Design & Development