Dolce Vita
film, 2011
czas trwania: 20:18 min
realizacja: Aleksandra Kubiak
występują: Henryk Serafin, Maria Jałocha, Aleksandra Kubiak
produkcja: Fundacją Salony, Galeria BWA w Zielonej Górze
kamera: Marta Gendera, Andrzej Wojtas
montaż: Andrzej Wojtas
kuratorka: Marta Gendera
szczególne podziękowania dla: Szkoła Tańca Gracja w Zielonej Górze
zobacz też: mój tekst
„Jeśli relacja z innym zawiera coś więcej niż relację z tajemnicą, to jest tak dlatego, że do tego innego dociera się pośród codziennego życia, kiedy jego samotność i głęboka inność są już przesłonięte przez konwenans.
Emmanuel Levinas
Film Aleksandry Oli Kubiak dokumentuje spotkanie z niepełnosprawnym mężczyzną, żebrzącym na zielonogórskim deptaku. Twarze znane sobie z ulicy skonfrontowały się w nowej sytuacji. Artystka zaprosiła Pana Henryka do wspólnej nauki tańca, która trwała ponad cztery miesiące. Pozornie proste starania o nawiązanie relacji z drugim człowiekiem, okazywały się chwilami niemożliwe, podobnie jak próba motywacji.
Tango wymaga harmonii dwóch obcych sobie ciał, zrozumienia, akceptacji i ’nauczenia się’ drugiej osoby. Ich współbrzmienie zostało zakłócone brakiem komunikacji, dystansem fzycznym i emocjonalnym. Taniec stał się metaforą stosunków międzyludzkich, pełnych niezgrabnych gestów, wstydu i nieśmiałości, towarzyszących pierwszym spotkaniom. Także problem niepełnosprawności jednego z partnerów schodzi na dalszy plan, gdy oboje stają wobec swojej fzycznej niemocy. Rolę mediatorki pomiędzy bohaterami przejęła instruktorka tańca, która podczas ćwiczeń, z pełnym zrozumieniem, próbowała dobrać parze choreografę, odpowiadającą historii ich znajomości. Emocje, narastające podczas zajęć, skupiają się w ostatnim tańcu. Mogłoby się wydawać, że wspólny występ będzie dopełnieniem obowiązku ukończenia dzieła, któremu poświęciło się wiele wysiłku. Jednak jest to moment, w którym następuje przesunięcie dotychczasowych barier, bohaterowie flmu otwierają się na siebie, doskonale rozumieją każdy swój gest, na twarzach rysuje się niepojawiająca się przedtem mimika. Ich przenikające się spojrzenia świadczą o znajomości ciał i zachowań towarzyszących wspólnemu wysiłkowi.
Dolce Vita odpowiada myśli Emmanuela Levinasa, że poprzez różnice |ja – ty|, relacja z innym staje się niemożliwa. Partnerstwo bohaterów jest epizodem, który kończy się wraz z nagraniem ostatniego wspólnego tańca.”
Marta Gendera
zobacz wideo: artmuseum.pl
Dolce Vita
film, 2011
czas trwania: 20:18 min
realizacja: Aleksandra Kubiak
występują: Henryk Serafin, Maria Jałocha, Aleksandra Kubiak
produkcja: Fundacją Salony, Galeria BWA w Zielonej Górze
kamera: Marta Gendera, Andrzej Wojtas
montaż: Andrzej Wojtas
kuratorka: Marta Gendera
szczególne podziękowania dla: Szkoła Tańca Gracja w Zielonej Górze
zobacz też: mój tekst
„Jeśli relacja z innym zawiera coś więcej niż relację z tajemnicą, to jest tak dlatego, że do tego innego dociera się pośród codziennego życia, kiedy jego samotność i głęboka inność są już przesłonięte przez konwenans.
Emmanuel Levinas
Film Aleksandry Oli Kubiak dokumentuje spotkanie z niepełnosprawnym mężczyzną, żebrzącym na zielonogórskim deptaku. Twarze znane sobie z ulicy skonfrontowały się w nowej sytuacji. Artystka zaprosiła Pana Henryka do wspólnej nauki tańca, która trwała ponad cztery miesiące. Pozornie proste starania o nawiązanie relacji z drugim człowiekiem, okazywały się chwilami niemożliwe, podobnie jak próba motywacji.
Tango wymaga harmonii dwóch obcych sobie ciał, zrozumienia, akceptacji i ’nauczenia się’ drugiej osoby. Ich współbrzmienie zostało zakłócone brakiem komunikacji, dystansem fzycznym i emocjonalnym. Taniec stał się metaforą stosunków międzyludzkich, pełnych niezgrabnych gestów, wstydu i nieśmiałości, towarzyszących pierwszym spotkaniom. Także problem niepełnosprawności jednego z partnerów schodzi na dalszy plan, gdy oboje stają wobec swojej fzycznej niemocy. Rolę mediatorki pomiędzy bohaterami przejęła instruktorka tańca, która podczas ćwiczeń, z pełnym zrozumieniem, próbowała dobrać parze choreografę, odpowiadającą historii ich znajomości. Emocje, narastające podczas zajęć, skupiają się w ostatnim tańcu. Mogłoby się wydawać, że wspólny występ będzie dopełnieniem obowiązku ukończenia dzieła, któremu poświęciło się wiele wysiłku. Jednak jest to moment, w którym następuje przesunięcie dotychczasowych barier, bohaterowie flmu otwierają się na siebie, doskonale rozumieją każdy swój gest, na twarzach rysuje się niepojawiająca się przedtem mimika. Ich przenikające się spojrzenia świadczą o znajomości ciał i zachowań towarzyszących wspólnemu wysiłkowi.
Dolce Vita odpowiada myśli Emmanuela Levinasa, że poprzez różnice |ja – ty|, relacja z innym staje się niemożliwa. Partnerstwo bohaterów jest epizodem, który kończy się wraz z nagraniem ostatniego wspólnego tańca.”
Marta Gendera
zobacz wideo: artmuseum.pl
Marta Gendera
zobacz wideo: artmuseum.pl
© Aleksandra Kubiak 2024
hey@aleksandrakubiak.com
Design & Development